Pahoittelen, että bloggaaminen on vähän jäänyt, mutta totta puhuakseni minulla ei ole ollut mitään sanottavaa. Joku joskus toivoi, että bloggaisin nimenomaan siitä, minkälaista avoimessa yliopistossa opiskelu on, enkä ole nyt oikeastaan pystynyt vastaamaan tähän toiveeseen ja se minua harmittaa. Tiivistetysti voisin sanoa, että opiskelu on rankkaa, aikaa ja rahaa vievää, sekä toisinaan stressaavaa, varsinkin silloin jos koettaa suorittaa kaikki mahdolliset kurssit ja samaan aikaan käydä töissä. Parhaimmillaan se kuitenkin on myös palkitsevaa ja mukavaa, jos kiinnostuksen kohde on oikea. Itselläni intohimo on oikeustiede ja en olisi voinut tätä kuluvaa välivuottani paremmin viettää kuin opiskelemalla sitä, mitä kohtaan koen suurta mielenkiintoa. Minun kohdallani opinnot eivät ole edenneet ihan suunnitelman mukaan; johtuen ehkä siitä, että minulla ei ollut mitään tiettyä suunnitelmaa siitä, miten, milloin ja kuinka paljon opiskelen - ilmoittauduin vain jokaiselle mahdolliselle kurssille mukaan ja tässä sitä nyt ollaan. Minulla on vielä rutkasti tenttejä edessä ja kohta alkaa pääsykoelukeminen, joten en viitsi stressata näistä avoimen opinnoista nyt lainkaan.. 

 

Tosiaan pääsykoekirjojen ilmestymiseen on enää 16 päivää!! Olen todella innoissani ja suunnittelen jo kovasti miten, missä ja milloin luen. Olen aina ollut todella surkea luomaan lukusuunnitelmia, joten aion lukemisessani hyödyntää valmista lukusuunnitelmaa, mikä sisältyy valmennuskurssiini. Lukusuunnitelmaa selaillessani koko projekti alkaa tuntua jo todellisemmalta. En olisi voinut kuvitellakaan esimerkiksi vuosi sitten, kuinka paljon voinkaan odottaa lukemisen alkamista. Tiedän, että se tulee olemaan raskasta, mutta tänä vuonna minä onnistun! Tänä vuonna minun postiluukustani tipahtaa se PAKSU kirjekuori!! 

 

Olen miettinyt, mitä oikeudenaloja haluaisin valintakoemateriaaliksi ja olen tullut siihen tulokseen, että ympäristöoikeus ja rikosoikeus olisivat kaikista mielenkiintoisimmat (kolmatta en keksi). Oikeusteoria puolestaan on ehkä kauheinta kuraa mitä olen koskaan joutunut opiskelemaan :D. Onneksi kuitenkin mitä todennäköisimmin emme joudu tänä vuonna sitä enää lukemaan, sillä oikeusteoria oli viime vuonna yksi vaatimuksista (hallinto- ja immateriaalioikeuden ohella). Onneksi myös olen jo suorittanut puoliksi kyseisen aineen perusopinnot (kirjatentti elokuussa), joten tiedekuntaan päästessäni on kyseinen aine todennäköisesti jo kaukana menneisyydessä; en vain voi sietää sitä... Onko kenelläkään muulla mitään inhokkeja tai toiveita pääsykokeiden suhteen? :)

 

-E